16.11.2017

Ihastuttava lasitoimittaja: Lasitalo Oy Nokialla


Meillä on ollut ilo toimia pääosin erinomaisten toimijoiden kanssa projektissamme. Joskus kohdalle sattuu tästäkin vielä edukseen erottuvia tapauksia, kuten esimerkiksi super-sisustussuunnittelijamme Marika. Marika ei ole pelkästään tuonut meille tarjolle omaa osaamistaan, vaan linkannut meidän yhteen mahtavien yhteistyökumppaneiden kanssa; esimerkkinä keittiömaailma ja Tampereen Takka.


Projektimme on edennyt siihen vaiheeseen, että on tullut aika miettiä sisäpuolen lasituksia. Lasia tarvitsemme mm. Saunan lasiseinään, sisäportaiden kaiteisiin sekä pesualtaiden ja takan suojaksi lattiaan ja seiniin. Myös lasitalon valinnassa Marika johdatteli meitä oikeaan suuntaan - Lasitalon pakeille.

Pyysimme tapamme mukaan myös lasituksesta useamman tarjouksen. Useampi yritys myös vaivautui tulemaan tontille tekemään mittailuja ja miettimään parhaita ratkaisuja. Osan kanssa näin ei ollut - ja nämä etämyyjät tippuivatkin saman tien pois harkinnastamme.

Nokialainen Lasitalo Oy oli ensimmäinen meillä käynyt yritys. He kävivät paikalla ennen tarjousta ensimmäisenä; ja heti kaupan solmimisen jälkeen mittailemassa ja tapaamassa meitä uudelleen. Ensimmäisen vierailun jälkeen olimme varmoja, että haluamme Lasitalon toimittajaksemme. Kilpailutuksen jälkeen hinta oli tarpeeksi lähellä kilpailijoita, joten valinta oli lopulta erittäin helppo.




Tässä muutama tärkeä oppi myyntikäynniltä kenelle tahansa myyjälle, joka haluaa saada kauppaa. Toivottavasti tämä AHAA elämys tarttuu myös muihin toimialan myyjiin, sillä tätä AHAA-elämystä seuraavat sekä asiakkaat että niiden tuomat rahat:

  1. Asiantuntemus. Lasitalon edustaja ei ollut vain myyjä. Hän oli asiantuntija, joka osasi yhdellä vierailulla kartoittaa tarpeen, kysyä ja auttaa mielikuvittelemaan vaihtoehdot eri väreistä ja nippeleistä, jota me tarvitsemme osaksi toimitusta. Tästä tuli tunne, että toimittaja todella tietää mitä on tekemässä. Asiantuntemus toi meille heti lisäarvoa ja ratkaisusta tulee paljon parempi, kuin olimme aiemmin ajatelleet.
  2. Huumori. Molemmat käynnit meillä olivat värittyneet mukavalla huumorilla. Huumori on yksinkertaista; sopivanlaista sanojen ja lauseiden käyttöä siten, että siitä tulee hyvä mieli. Hyväksi vitsailunaiheeksi sopii esimerkiksi se, että miten isäntä haluaa pitää saunan sivupöydällä olutta ja emäntä kynttilöitä.. Sisällöllä ei ole väliä; mutta  sen tuottamalla iloisella mielellä on.
  3. Auttaminen. Lasitalon lupasi auttaa meitä kaikissa ongelmissa tai kysymyksissä mitä asiaan liittyy. Saamme tarvittaessa apua mm. katon koolaukseen ja panelointiin lasiseinän kohdalla, sekä lasiprofiilin asennukseen kattoon jos se tuntuu vaikealta. Tämä luo asiakkaalle aidon välittämisen tunteen. Meiltä jopa kysyttiin, että onko meillä asennukseen tarvittavia apuvälineitä itsellä. Vastaavasti meille luvattiin tuoda näytille tontille eri värejä tietyistä materiaaleista, jotka edelleen helpottavat lopullisten valintojen tekemistä. Todella hyvää palvelua -  eli asiakkaan auttamista.
  4. Arvostus. Huumorin lisäksi Lasitalon käyntien aikana olemme kokeneet arvostusta. Arvostus tarkoittaa sitä, että toimittaja arvostaa meidän tarpeitamme, meidän projektiamme ja meidän tekemää työtä. Arvostus ilmenee mm. pieninä huomaamattomina kehuina, projektin edistymisen positiivisena kommentoimisena - tai vaikkapa kehotuksena suudella toisiaan tarpeeksi usein rankan projektin aikaan (vai menikö tämä enemmän huumorin puolelle ;)?   Jokatapauksessa, arvostus luo asiakkaalle kuvan, että toimittaja on täällä asiakasta varten. Ei toisin päin.

Jokainen tämän lukenut myyjä muistaa siis nyt. AHAA, näin ne kaupat tehdään!

Näissä kolmessa AHAA-kohdassa on paljon yhteistä jo aiemmin lueteltuun kolmeen A:han, joilla toimittaja pystyy pitämään asiakkaat tyytyväisinä myös kaupanteon jälkeen. Itseasiasa, tuohon edelliseen kirjoitukseenkin voisi nuo puuttuvat A:n ja H:n lisätä aivan hyvin :). Aikaansaaminen sen sijaan mitataan vasta kaupanteon jälkeen...



Summa summarum, Voimme suositella Lasitaloa kaikille. Yksi puhelu ja lasitukseen liittyvä ongelma on ratkaisu - ja kaupan päälle saa hyvän ja ilahtuneen mielen :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti