22.5.2017

Sokkelin korjailua, ulkotäyttöä ja Kontio tuli tontille


Viimeisimmässä kellarikirjoituksessa kerroimme, että paikoin huonon autokatoksen sokkelimuotin takia tulleista ongelmista, jotka johtivat siihen, että valussa muotti valahti ulospäin ja sitä jouduttiin korjailemaan liinojen avulla.

Tämä hätäkorjaus tarkoitti myös sitä, että valu jouduttiin tekemään loppuun käsin ontelon päälle jätetyllä kuralla - mikä tarkoitti suurta työaikaa. Tämä aiheutti sen, ettei sokkelin viimeistelyyn pystytty käyttämään tarvittavaa aikaa, ja korkoheitoiksi jäi tämän vaiheen jäljiltä jopa 15mm. Muottien liikkuminen jäi näkyviin myös muutamina koloina sekä sokkelin mutkaisuutena.





Muutama päivä valun jälkeen pääsimme korjailemaan näitä ongelmia tekemällä paikallisia valuja koloihin. Tarkempi sokkeleiden oikaisu jätettiin seuraavaan viikonloppuun, jolloin meille oli taas luvassa apuvoimia Liperin maisemista.

Paikkaukset saatiin tehtyä hyvin ja pahimmat reiät paikattua ennen viikonlopun oikaisuja ja tasoituksia. Jälki oli välttävää - ja mikä tärkeintä tulos oli luja.



Tärkeimpänä asiana talon sisällä olevat valut olivat onnistuneet erinomaisesti ja rappusten sekä onteloiden väliset valut vaikuttivat todella lujille.



Talonkin osalta sokkelin koroissa oli heittoja - mutta valu oli kuitenkin onnistunut lähtökohtaisesti ihan odotetulla tavalla.



Samalla kun teimme sokkeliin alustavia korjaustöitä, paukautti Kontio tontin täyteen hirsiä ja muuta puutavaraa parissa päivässä. Kontion kuljetukset tulivat hyvin ajallaan, kuljettajat ilmoittelivat tulostaan hyvin ennakkoon ja purkaminen sujui yhden meidän resurssin turvin erittäin joutuisasti. 




Meille tavaraa tuonee kuljettajat olivat ehkä vähän kokemattomia, joka näkyi siinä ettei hirsi osattu asetella rakentamisen kannalta optimaaliseen järjestykseen saati juuri oikein päin. Kontion timpureiden mukaan kokeneimmat kuljettavat osaavat asetella paketitkin juuri oikein päin siten, että hirsien paikalleenlaitto olisi mahdollisimman tehokasta.




Samalla kun Kontio täytti tonttiamme puutavarralla, me valmistelimme loppuja ulkotäyttöjä. Käytännössä tässä vaiheessa jäljellä oli enää alapihan ja terassin täyttö. Viimeisiä alapihan moreeneja ei vieläkään tehty lopulliseen tasoon, koska moreenikasoissa oli vieläkin jäätä. Terassin alusta saatiin kuitenkin routaeristettyä ja maat terassin alle :)







Lammi Kellarin pystytys: Yhteenveto, aikataulu ja Kiitokset!

Tässä kuvapitoinen kirjoitus, josta saa helposti yhdellä silmäyksellä selville, että miten melko laaja Lammi Kellari (valuharkoista) etenee viiden viikon aikana anturoiden tekemisestä ontelolaattoihin.



Lammi-Kivitalo Kellarin yhteenveto

Vko 1, 27.3.2017 – 2.4.2017: Anturat ja Ensimmäiset harkot


Viikko 1. 27.3.2017, ensimmäinen päivä


Viikko 1. 28.3.2017, toinen päivä

Viikko 1. 29.3.2017, kolmas päivä

Vko 2, 3.4.2017 – 9.4.2017: Ensimmäinen valu, seinien nost ja putkituksia


Viikko 2, 5.4.2017, 10. päivä


Vko 3, 10.4.2017 – 16.4.2017: Sisätäyttö ja seinien latomista


Viikko 3, 10.4.2017, 15. päivä

Viikko 3, 13.4.2017, 18. päivä

Vko 4, 17.4.2017 – 23.4.2017: Amerikan matkailua, valua ja loppukorkeus


Viikko 4, 23.4.2017, 28. päivä

Vko 5, 24.4.2017 – 2.5.2017: Onteloiden valmistelu, asettelu ja valu


Viikko 5, 24.4.2017, 29. päivä

Viikko 5, 27.4.2017, 32. päivä

Viikko 5, 28.4.2017, 33. päivä




Oletko harkitsemassa Lammi kivitaloa tai valitsemassa valuharkkotoimittajaa?

Meillä valinta oli vaikea, koska tietysti jokainen toimittaja ja myyjä haluaa kehua omaa tuotettaan ja pitää sitä parhaana. Nyt jälkikäteen ajateltuna, pystyimme näkemään näiden puheiden "läpi" ja teimme parhaan valinnan.

Meitä Vuorekseen rakentajia on useita kymmeniä - joka tarkoittaa sitä, että keskusteluja eri rakentajien sekä timpurien kanssa tulee useita kymmeniä. Osa timpureista on keskittynyt tiettyyn tuotteeseen - suurin osa tekee usean eri valmistajan tuotteilla. Yhteistä näille kaikille näyttää olevan se, että ammattikunta pitää faktisesti Lammin tuotteita alan johtavina ja parhaina. Käytännössä ne ovat parhaiten mitoissaan - ja niiden latomisen kannalta tärkeimmät pinnat ovat muita paremmassa kunnossa. Myös kiven kestävyydessä sekä esim. aukkojen ylitysasioissa on eroja muihin.

Joissakin tapauksissa hinta voi olla kilpailijoita kovempi - mutta kokemuksen ja kuulemani mukaan se tulee kyllä takaisin työmäärän vähentymisenä, kun tuotteen laadun kanssa ei tarvitse temppuilla.

Meidän projektista kannttaa huomioida, että tekijöinä projektissa oli parin hyvin osa-aikaisen ulkopuolisen opettajan ja vaikeimmissa paikoissa auttajan (Seppo Yliaho, Jani Mäenpää) lisäksi kaksi täysipäiväistä omaa sekä yksi osa-aikainen oma resurssi. Omilla henkilöillä ei ollut mitään aiempaa kokemusta valuharkoista.

Käytännössä laskimme, että kokonaistyöaika oli jonkun verran yli 1500 tuntia, joista itse teimme suurimman osan (lähes kaikki). Kokoaikainen resurssi tarkoittaa tässä tapauksessa 13-16h/päivä, 7 päivää viikossa, joten toki tässä aikataulussa ei tällä kokemuksella ihan kivuitta kellari rakennu - väsymys on välttämätön tosiasia. Paremmalla asioiden suunnittelulla rakennuttajan ja timpurin puolelta tästä olisi voinut saada jopa viikon pois kalenteriaikaa - eli yhteensä vajaa 200 tuntia.

Aikataulussa pysyminen ja tavoitteeseen pääsy suunnitelman mukaan osoittaa kuitenkin sen, että valuharkoista pystyy pienelläkin kokemuksella tekemään erittäin hienon, jykevän ja kestävän rakennelman, jossa meidän tapauksessa oli yhteensä yli 3000 kiveä.

Kiitokset tästä onnistumisesta kuuluu paitsi timpureille, pääasiassa mahtavalle yhteistyökumppanille Lammi Kivitaloille! Voimme ehdottomasti suositella tähän kelkkaan hyppäämistä! Hyvän tuotteen lisäksi myös palvelu pelasi jokaisessa projektin vaiheessa - Kivet olivat oikeassa paikassa sovittuun aikaan, kivien laatu oli hyvää ja niitä oli helppo latoa - kuten aikataulusta ja lopputuloksesta  voi huomata!

Kerron mieluusti lisää kokemuksistani Lammi kivitaloista - aivan alun tarjouskilpailutuksesta lopun ontelovaluun asti. Otahan reippaasti yhteyttä :)




Suurimpana asiana loppuun - Kiitokset "Isille" Pekka ja Antti - Ilman teitä homma ei olisi ollut alkuunkaan mahdollinen - edes paperilla <3

Lammi Kellari, vko 5: Viimeistely ja ontelolaatat valmisteluineen

Lammi Kellari, vko 5, 24.4.2017 – 2.5.2017 : Viimeistelyä, ontelot ja juotosvalu


Edellisestä kirjoituksesta löydät viikon neljä tapahtumat, jolloin amerikan matkailun lisäksi Tontilla rakennukset nousivat entisestään ja viimeinen harkkovalu otti ajankohtansa.

Viides viikko alkoi rennoissa merkeissä pienellä naapuriavulla, kun autoimme pinnankuorinnan aloittanutta naapuria pienillä karsintahommilla. Apua sai osakseen aivan mahtava maanrakentamme Anttti Patakangas - joka ansaitsee kyllä kaiken mahdollisen avun :).



Naapuriavun lisäksi alkuviikkoon mahdutettiin myös Bitumikermien laittamisen valmistelu. Valmisteluun kuuluu seinien "maalaaminen" niinsanotulla "primerilla" eli kermien alle tarkoitetulla valmisteluaineella. Haiskahti aika vahvasti lähinnä tervalle :). Liekkö siitä johtunut, että sitä sattui joutumaan myös hiukan vääriin paikkoihin..



Kun primeri oli saatu seiniin, oli seuraavana vuorossa itse kermien laitto. Kermien laittoon saimme oivallisia neuvoja myöhemmin kattoja meille asentavalta Bitumieristys Jurvasen Vellulta. Ensimmäiset ja tärkeimmät neuvot sisälsivät mm. sen, että normaali venttiili ei käy kaasupulloon, vaan tähän hommaan tarvitaan erillinen paineventtiili. Tällainen on meljo arvokas - mutta toisaalta se vaaditaan, kun homman meinaa itse tehdä.

Lopputulos harjoittelun osalta näkyy tässä:

Työn jäljeksi päätyi erinomainen - ja sen hyväksyi alan ammattilainen joten ainakin vedeneristyksen suhteen saa olla täysin huoletta. Jotta homma ei kävisi liian mukavasti, niin Suomen kevät esittely tässä välissä taas niitä tänä keväänä varsin tiiviisti näkyneitä hyviä puolijaan...


Kermihommien jälkeen oli vuorossa niin sanottu H-hetki, eli onteloiden asennus. Ontelot tulivat meille Lammin kautta Parmalta - ja ne tulivat tontille täsmällene sovitusti. Vastaavasti myös nosturi Erkki Metsäranta oli juuri oikeaan aikaan paikalla, joten nostot pääsivät heti käyntiin.




Enenen onteloiden asentamista yksi tärkeimmistä toimenpiteistä on onteloiden aluslappujen asentaminen. Aluslappuja on montaa eri korkoa - ja niitä yhdistelemällä, sekä laserilla tarkistamalla - haetaan lappujen pinnankorko samaksi ympäri taloa sekä ulkovarastoja.  Tässä kuvassa laput näkyvät jo onteloiden asentamisen jälkeen:



Onteloiden nosto paikoilleen kävi kuin luomisen työ tai tanssi. 



Seppo Yliaho sekä Jani Mäenpää hoitivat homman kertalaakista kotiin. Asennus hoitui yhtä nopeasti kuin mitä nosturi kerkesi siirtämään laattoja katolle.







 Kaikki asettamamme korot osuivat nappiin ja homma osui kerrasta kuin hansikas käteen. Onteloiden asennus olikin ehkä koko Kellariprojektin parhaiten sujunut yksittäinen vaihe.





Nopean ontelonoston jälkeen alkoikin täysin päinvastainen vaihe, kun muutamassa päivässä piti saada tehtyä kaikki ontelovalua valmisteleva työ. Tähän valmisteluun kuului mm, muottien tekeminen muutamaan paikallavalukohtaan, terassin pilareiden rakennus oikeaan mittaan ja korkoon sekä kellarin rappusten ympärille tulevan paikallavalun muotittamin. Alla pari kuvaa hiukan pitkäksi venyneestä illasta, kun vielä pilarien korkomittauksen jälkene jaksoi vähän tarkistella että mitenkäs suoria niistä seinistä tulikaan..




Suurin homma valmistelussa oli paikallavalumuottien tekeminen. Suurimmat paikallavalukohteet olivat  rappusen ympäristö sekä autokatoksen osalta 40cm ontelon pinnasta nousevat 150mm leveät anturat autokatoksen hirsille. Lisäksi kaikki suuremmat onteloiden väliin jäävät raot piti raudoittaa - ja tietysti tehdä tukkeet onteloiden alle jokaiseen rakennukseen ja huoneeseen. Näiden väkertäminen oli osittain hyvinkin hidasta eikä lopulta aika meinannut riittää kaikkeen mitenkään.



Muotitusten ja raudoitusten - sekä vielä valuaamuna naapurista lainattujen pilariharkkojen turvin viimeisteltyjen terassipilareiden valmistelun jälkeen alkoi toinen H-hetki eli juotosvalu. Juotosvalussa testataan sitten ne muotit, jota eri kohtiin taloa on vaivalle tehty.

Juotosvalun osalta kaikki talon tukkeet ja muotit kestivät erittäin hyvin. Lopputuloksena rappustenkin laattavalu toimi erinomaisesti ja valujälki oli erinomaista. Samaan aikaan autokatoksen anturavalussa tapahtui koko Lammi Kellariprojektin isoin virhe - ei autokatoksen onteloiden yläpuolelle tulevat sokkelimuotit pettivät. Muotit pysyivät melko hyvin muodossaa mutta ne lähtivät kaatumaan ulospäin kaikilta kolmelta sivulta.

Näin jälkikäteen ajatellen tämän olisi voinut helpost estää roppaamalla yhden lankun keskelle autokatosta - ja vetämällä kaikki muotit kiinni tähän keskellä olevaan lankkuun. Nyt tukipisteet olivat liihan lähellä ja jyrkässä kulmassa. Ulkopuoella olevat vanerit olivat myös kiinni liian alhaalta, mikä mahdollisti niiden pullistumisen ja lopulta painopisteen leviämisen ulos ja alas.

Hätäratkaisuna kävimme hakemassa Biltemasta kasapäin liinoja, joilla pystyimme vetämään muoti takaisin ylös. Koska valuletkussa kiinni ollut timpurimme antoi jo aiemmissa kirjoituksissa kuvat reippaan tapansa mukaan kuraa tulee nopeasti ja tehokkaasti, ei jo täytettyä ja paineen takia ulos kaatuneita muotteja saatu täysin pelastettua.Osa muoteista palautui kuitenkin välttävästi paikoilleen, joten koko päivän kiirehtiminen pelasti jotain.


Käytännössä valu meni siten, että talon muotit ja saumat laskettiin täyteen - ja unohdettiin lähes koko iltapäiväksi, jotta autokatoksen sokkeli saatiin pelastettua. Tämä johti siihen, että myöskään Talon sokkelit eivät olleet aivan täydellisessä korossaan ja niitäkin jouduttiin myöhemmin korjailemaan.

Vastaavasti kun autokatoksen muotit pettivät lähes kokonaan kovan ruiskutuspaineen alla, jouduttiin betoni laskemaan ontelolaatan päälle. LAatan päällä betonia pidettiin märkänä ja sekoitettiin jatkuvasti, jotta se säilyi käyttökelpoisena.


Valupäivän osalta pystyimme vain arvailemaan, että millaiselle mutkalle sekä millaiseen asemaan AK sokkelit lopulta jäivät. Näin myöhemmän tiedon vajossa voi kertoa, että sivuttaissuunnassa ongelmia jäi vain siihen seinään, jonka päälle ei pitkiä hirsiä tule. Kokonaisuutena rakennus säilyi lisäksi yllättävän hyvin ristimitoissaan. Korkojen kanssa tuli kuitenkin ongelmaa talon tavoin - ja näiden korjaamisesta on tulossa lisää seuraavissa vaiheissa.



 Tiivistettynä viides ja viimeinen Lammi Kellarin rakennusviikko tarjosi yllättävän paljon säpinää. Parma Ontelolaattojen nosto paikalleen sujui supertehokkaasti muutamassa tunnissa. Vastaavasti valuun valmistautumnen otti niin paljon aikaa, ettei kaikkia motteja keretty tekemään kunnolla. Tämä aiheutti sen, että muotit pullistuivat ja niitä jouduttiin korjaamaan liinoilla.Loppujen lopuksi kallistuneetkin anturat pystyttiin pelastamaan siten, että niiden korot ja mitat saatiin hyvin toleranssiin Kontion mittojen mukaan. Tämä ei kuitenkaan tapahtunut vaivatta - ja näistä askelista kerromme lisää myöhemmin seuraavissa kirjoituksissa...